בוחרים את הסגנון האהוב עליכם, ומוצאים את המעצב שמתאים לכם

איזה חלל תרצו לעצב?

Layer 4
חדר ילדים
Layer 5
חדר אמבטיה
Layer 6
חדר עבודה
Layer 7
מטבח
סלון
Layer 9
חדר שינה

המדריך המלא לפרקט לבית: המלך של עולם הריצוף

מבחינות רבות, פרקט הוא המלך של עולם הריצוף. המשטח שמשדרג כל חלל מעצם היותו שם, הוא היום פריט נחשק מבחינת רוב רובם של האנשים. ובמה שונה היום מהעבר? בעבר פרקטים הונחו כמשטח דריכה מבחינה פרקטית, כדי לבודד מהקור העז אי שם בארצות אירופה. היום הוא בעיקר פריט עיצובי, שדרוג יפהפה לחלל – והוא מגיע בשלל תצורות וסוגים, כך שגם החסרונות המוכרים כבר כמעט שאינם רלוונטיים. אז אילו סוגי פרקט קיימים היום, וכיצד זה שאפשר כיום להניח פרקט איכותי אפילו בחדר האמבט?

 

אילו סוגי פרקטים קיימים היום?

הטבעי, המשתלם – וזה שאינו יודע לספוג

את עולם הפרקטים אפשר לחלק לשלושה סוגים עיקריים: פרקט עץ, פרקט למינציה ופרקט עמיד למים. לכל אחד מהם ישנם כמה 'תתי־סוגים', ויחד הם יכולים להציע את המענה הפרקֵטי (והפרַקְטי) המקיף ביותר – משהו שבעבר אפשר היה רק לחלום עליו. בואו נבין מה הם הסוגים, נפרט על החסרונות והיתרונות של כל אחד, ונצלול לעומקו של עולם מרתק שיכול לשנות את מראה החלל שלכם ולשדרג אותו בן רגע:

עיצוב הילה אריאלי | צילום דנה סטמפלר עשעאל
עיצוב הילה אריאלי | צילום דנה סטמפלר עשעאל

האהוב ביותר – פרקט עץ

יתרונות:

זהו הסוג היפה, המבוקש והאהוב ביותר, כנראה, מכל סוגי הפרקטים שקיימים בשוק – בין היתר משום שזהו הפרקט הקלאסי, המקורי, שמלווה אותנו כבר יותר מ־400 שנה. אבל הסיבה העיקרית לביקוש הגבוה אליו היא כנראה התחושה, המראה וה'ניחוח' המיוחדים שהפרקט הזה מעניק, שהרי אין כמו פסיעה על פיסות העץ החמימות והחורקות, שמכניסות את הטבע אלינו הביתה במלוא מובן המילה.

חסרונות:

הוא יקר יחסית, ובעיקר סובלני פחות למים ולרטיבות, וכך גם לכתמים, ללכלוכים דביקים ולחומרי ניקוי שאינם טבעיים. מהסיבה הזו הוא מומלץ פחות בחדרי אמבט, למשל, וגם בחדרי ילדים – ובכלל, לא רצוי אצל מי שמבחינתו ספונג'ה היא דבר הכרחי.

עיצוב לילך מורבר | צילום עמית גרון
עיצוב לילך מורבר | צילום עמית גרון

האלטרנטיבה הטובה ביותר – פרקט למינציה

יתרונות:

האלטרנטיבה הזולה לפרקט העץ, כמעט מבלי לוותר על המראה והתחושה. פרקט הלמינציה עשוי תערובת של דבק ונסורת הקרויה HDF, ולכן הוא זול יותר, וגם פשוט יותר לתחזוקה. כיום ניתן למצוא אותו גם ברמת גימור גבוהה, בזכות שכבת עץ דקה המונחת כשכבה העליונה של המשטח עצמו. הוא גם עמיד יותר למים ומתמודד טוב יותר עם לכלוכים וכתמים

חסרונות:

בכל זאת, לא מדובר בעץ – והמאוהבים בעץ יחושו בהבדל. כמו כן, העמידות שלו למים לא מוחלטת, כך שאם תתעקשו לעשות לו ספונג'ה באופן קבוע, הוא לחלוטין יסרב להחזיק מעמד ופשוט ייהרס.

עיצוב יונית שטרן | צילום שירן כרמל
עיצוב יונית שטרן | צילום שירן כרמל

רטיבות ומים – פרקט עמיד למים Pvc

יתרונות:

החיסרון הגדול ביותר של פרקטים קלאסיים לאורך השנים היה ה'רומן' הבעייתי עם רטיבות ומים. אך גם לזה נמצא פתרון בשנים האחרונות, בדמות משטחים במראה פרקטי – המציעים עמידות מוחלטת למים. אפשר להצביע על שני משטחים עיקריים מסוג זה: האחד הוא משטח גרניט פורצלן, עשוי מרצפות 'רגילות', שנראה ממש כמו פרקט (סמכו עלינו – במבט ראשון תתקשו להבדיל); השני – פרקט פולימרי, עשוי כל כולו חומר סינטטי שאינו נבהל ממים ומתמודד איתם בקלות.

חסרונות:

סוג הפרקט הזה ממש לא מספק את אותה תחושה עֵצית מוכרת ואהובה, וזהו החיסרון הגדול ביותר שלו. חיסרון נוסף הוא מורכבות ההתקנה וההסרה שלו, בכל הנוגע למשטח הגרניט פורצלן: מדובר כאן במרצפות לכל דבר, שהרכבתן והסרתן היא עניין למקצוענים בלבד.

עיצוב לירז בוקעי | צילום שירן כרמל
עיצוב לירז בוקעי | צילום שירן כרמל

על פרקטים מיוחדים – כולל כאלה שאפשר להניח בחדר האמבט (!)

כאמור, כיום עולם הפרקטים מציע אינספור סוגים ואפשרויות. בזכותם, אפשר ממש להתאים את הפרקט לסוג השימוש הרצוי, ולזכות גם במראה מדהים וגם במשטח פרקטי. אחת הדוגמאות לכך היא פרקט הפישבון (עצם הדג, בשל המראה המזכיר את אדרתו) – פרקט בעל עיצוב ייחודי, שיכול להגיע כיום גם בפורמט עץ וגם בפורמט למינציה.

גם שיטות ההתקנה של הפרקטים, שהשתכללו מאוד בשנים האחרונות, מאפשרות לנו ליהנות מסגנונות רבים כיום, כולל למשל 'אריחי ורסאי' המזכירים את צורת הפרקט בארמון הצרפתי המפורסם. האפשרויות הרבות מספקות לנו את היכולת לשלב בין סגנונות וסוגים שונים, מותאמי חלל, ולזכות בריצוף מדהים בכל הבית – כולל, כפי שכבר ציינו, במטבח ואפילו בחדר האמבט.

 

איך מתקינים פרקט?

זו שאלה שהתשובה שלה מורכבת – משום שגם היא תלויה בסוג הפרקט שאתם בוחרים: פרקט עץ,  פרקט למינציה או אחד מאותם פרקטים עמידים במים. ההתקנה של כל אחד מהם שונה, וכבר עכשיו נגלה לכם שרק אחד מהם מתאים להתקנה עצמית גם ללא ניסיון – פרקט הלמינציה.

מאחר שפרקט הלמינציה יכול להגיע בחלקים מוכנים להנחה, כמעט כמו 'פאזל' של לוחות, כל שצריך הוא דבק חזק על הרצפה הקיימת, ועליו הנחה מדויקת של הלוחות. אומנם מי שלא עשה זאת בעבר עשוי 'לפספס' מעט בפעמים הראשונות, אך מדובר בעיקרון שאפשר לתפוס די מהר. הנחה של פרקט מעץ טבעי, או הנחה של מרצפות דמויות פרקט הן כבר סיפור אחר, שצריך להשאיר לאנשי המקצוע.

 

כמה עולה פרקט לבית?

כאשר מחשבים את עלות הפרקט, יש לקחת בחשבון שני אלמנטים: מחיר הפרקט עצמו, כלומר החומר, ומחיר ההתקנה. באשר לחומר,  פרקט הלמינציה הוא, כאמור, הזול ביותר – עלותו מתחילה מ־40–50 ₪ למ"ר; פרקט הגרניט או הפרקט הסינטטי יעלו בין 80 ל־110 ₪ למ"ר; פרקט עץ הוא היקר ביותר, ועלותו מתחילה מ־150 ₪ למ"ר ויכולה להגיע גם ליותר מ־200 ₪ למ"ר.

ההתקנה 'מסתדרת' גם היא באותו סדר: התקנה של פרקט למינציה תעלה לרוב כ־30 ₪ למ"ר; התקנה של פרקט סינטטי או גרניט פורצלן תעלה כ־40 ₪ למ"ר ואולי מעט יותר; התקנת פרקט עץ תעלה 50 ₪ למ"ר ויותר. יש לזכור כי אלמנטים שונים עשויים להעלות את המחיר, כדוגמת הוספת שכבת גומי ייעודית בבתים שבהם ישנה הסקה מרכזית.

עיצוב רינת אברהם | צילום טלי דברת
עיצוב רינת אברהם | צילום טלי דברת

עולם הפרקטים של היום הוא ממש לא מה שהכרנו כאן עד לפני כמה עשורים. היום הפרקטים מגיעים בשלל סוגים, ובאיכות מרשימה, כך שהתכנון והנכון וההתאמה הנכונה יכולים להבטיח לנו כיסוי 'פרקֵטי' מושלם בכל הבית – ואפילו בחללים שבעבר נחשבו אסורים ממש. צאו וחפשו לעצמכם פרקט חדש, ותיהנו מהמראה המושלם.

אולי יעניין אותך גם...