בוחרים את הסגנון האהוב עליכם, ומוצאים את המעצב שמתאים לכם

איזה חלל תרצו לעצב?

Layer 4
חדר ילדים
Layer 5
חדר אמבטיה
Layer 6
חדר עבודה
Layer 7
מטבח
סלון
Layer 9
חדר שינה

סולחים לכם – הטעויות הנפוצות בעיצוב המטבח

'הלב של הבית' התיאור הכי טוב שיכלו לתת למטבחים. בתרבות הישראלית לאוכל יש מקום של כבוד. אם זה הסירים המתבשלים לקראת ארוחת שישי, חגים בהם כל המשפחה אוכלת יחד או אירועים קטנים ומשמחים – הכל סובב סביב האוכל וסביב הריחות המיוחדים והבלתי נשכחים שיוצאים מהמטבח.

כבר שנים שהמטבח הפך להיות חלק מרכזי ובלתי נפרד מהבית כולו. ובשנים האחרונות אנחנו משקיעים יותר ויותר בעיצוב ובתכנון שלו. וכמו בישול ואפייה, לכל מאכל אהוב יש מתכון שאומר בדיוק מה לשים וכמה. כך גם בעיצוב המטבח, יש רשימה ארוכה של דברים אותם אנחנו צריכים לקחת בחשבון כאשר מדובר בתכנון ובעיצוב שלו ולפעמים (כמו בכל דבר בחיים) אנחנו לא שמים לב לפרטים וטועים.

אז כדי שתוכלו לבשל את המטבח הטוב ביותר הכנו עבורכם את רשימת הטעויות הנפוצות ביותר בעיצוב המטבח ופתרונות שיעזרו לכם להימנע מהן:

 

המשולש הקדוש – מרחב בין המקרר, הכיור והכיריים

99% מהמטבחים בנויים משלושה אזורים עיקריים, מקרר, כיור וכיריים. שלושת האזורים יוצרים מעין משולש של תנועה אותו אנחנו עושים בתדירות גבוהה במטבח. אחת הטעויות הנפוצות ביותר בעיצוב מטבחים היא סידור שגוי של המשולש ובכך נוצרת התרוצצות מיותרת בזמן העבודה במטבח. על מנת לתכנן את המשולש בצורה תקינה שתעזור לכם לשמור על סדר עבודה תקין ויעיל במטבח שימו לב שהמרחק בין השלשה לא עולה על צעד וחצי ובזאת תצרו לעצמך חיים קלים עבור המשתמשים במטבח.

עיצוב דפנה גרבינסקי | צילום שירן כרמל
עיצוב דפנה גרבינסקי | צילום שירן כרמל

לא כל מה שיפה הוא גם פונקציונלי – בחירה ביופי על פני נוחות

אם בעבר לא הייתה לנו אפשרות בחירה והיינו נאלצים לבחור או ב'יפה' או ב'עובד' אז היום עם התפתחות הטכנולוגיה והתפתחות תחום עיצוב המטבחים אתם כבר לא צריכים לבחור. בעזרת תכנון נכון אתם יכולים לקבל מטבח שהוא גם יפה וגם עונה על הצרכים הפרקטיים של הדיירים המתגוררים בבית. איך מתכננים מטבח יפה שגם שיענה על הצרכים? רגע לפני התכנון תשאלו את עצמכם האם המטבח שלכם הוא מטבח שמבשלים בו? יש לכם ילדים? מה הדרישות שלכם מהמטבח וככה תוכלו למצוא את כל הפתרונות היפים שיענו על הצרכים שלכם.

עיצוב ליאת פוסט | צילום איתי בנית
עיצוב ליאת פוסט | צילום איתי בנית

סגנונות עיצוביים – שימוש בסגנון עיצובי בצורה לא נכונה

הבחירה בסגנון עיצובי כלשהו במטבח היא בחירה שכולנו צריכים לעשות. ישנם סגנונות רבים ויפים ולא משנה באיזה סגנון נבחר הוא לא צריך לבוא על חשבון הפונקציונליות. לדוגמה אם בחרתם בסגנון מינימליסטי אל תוותרו על מקומות אחסון על מנת לתת ביטוי לסגנון אותו בחרתם. בכל סגנון בו תבחרו כדאי לחשוב מראש על מוצרי החשמל שאתם משתמשים בהם, לדוגמה הכלים שאתם שמים לייבוש ועל השימוש הכללי שלכם במטבח. במידה ולא תחשבו על כל אלו לפני שלב התכנון יהיה לכם קשה לדאוג למקומות אחסון שיסתירו אותם.

עיצוב הילה גדעוני | צילום דנה סטמפלר עשהאל
עיצוב הילה גדעוני | צילום דנה סטמפלר עשהאל

ויהי אור – תכנון תאורה שגוי

המטבח – יפה ככל שיהיה. הוא בדיוק כמו חדר עבודה. ובעבודה (במיוחד כשמדובר בעבודה עם כלים) יש צורך בתאורה טובה ונכונה. לכן, מלבד החלונות המכניסים את האור הטבעי יש צורך בתכנון תאורה נכון וממוקד שישמש אותנו בביצוע פעולות שונות במטבח. את התאורה ניתן להוסיף בצורת פס תאורת פלורסנט, תאורת ספוטים ממוקדת, גוף תאורה גדול ועיקרי במרכז המטבח. היום עם כל הטכנולוגיה המתקדמת ניתן למצוא תאורה פונקציונלית יפה המתאימה לסגנון העיצוב אותו בחרתם וניתן להשלים את העיצוב עם תאורת אווירה מעוצבת.

עיצוב לירז בוקעי | צילום שירן כרמל
עיצוב לירז בוקעי | צילום שירן כרמל

חנקתם – לא מאפשרים למטבח לזרום

כאשר רוב האנשים חושבים על מטבח הם חושבים על כמה ארונות אחסון ומשטח עבודה… המטבח בנוי מכל כך הרבה יותר, אם זה ארונות גבוהים ונמוכים, יחידות אחסון, אי, שולחן אוכל, מקרר, מדפים ועוד. על מנת לסדר את כל האלמנטים הנמצאים במטבח יש צורך בחשיבה נכונה על המיקום שלהם על מנת ליצור מטבח נושם ואוורירי שכל הפונקציות בו נמצאות בהישג יד וניתן להשתמש בהם בקלות וביעילות.

עיצוב יערה קרקובר | צילום אלעד גונן
עיצוב יערה קרקובר | צילום אלעד גונן

תקועים באי בודד – תכנון של אי במטבח

מטבח מרווח עם אי במרכזו המשמש למקומות ישיבה ומשטח עבודה זהו החלום של כמעט כל ישראלי. אך לפני שאתם רצים להגשים אותו בדקו האם המטבח שלכם בכלל מתאים לאי במרכזו? על מנת לעצב ולתכנן מטבח שבמרכזו יש אי אתם צריכים חלל גדול ומרווח שהאי ימוקם בו מבלי להפריע לזרימה ולהתנהלות היומיומית במטבח. אין לכם מספיק מקום? יש שלל פתרונות מגוונים שיכולים להגשים לכם את החלום בדרכים קצת אחרות. יש לכם מספיק מקום? אל תהפכו אותו לאי בודד, אל תשכחו להוסיף לו נקודות חשמל.

עיצוב תמי פמפנל שנקר | צילום גדעון לוין
עיצוב תמי פמפנל שנקר | צילום גדעון לוין

מה הטרנד שלך? – שימוש בטרנדים חולפים

כשמעצבים חדר שינה, חדר רחצה או אפילו את הסלון אנחנו לרוב הולכים אחרי הזרם ומשתמשים בטרנדים כאלו ואחרים שככל הנראה יחלפו מהעולם במהירות. בעיצוב המטבח אין טעות גדולה יותר מלהיתפס לטרנדים שבעוד כמה חודשים או שנים כבר לא יהיו רלוונטיים. המטבח הוא הרהיט היקר ביותר בעיצוב הבית ואנחנו ממליצים לעצב אותו לפי טעמכם האישי ולא לפי טרנדים חולפים על מנת ליצור מטבח שיהיה תמיד רלוונטי ועבורכם הוא תמיד יישאר באופנה.

עיצוב אורלי מור | צילום הגר דופלט
עיצוב אורלי מור | צילום הגר דופלט

העיצוב הוא הפרטים הקטנים – לא מייחסים חשיבות לפרטים הקטנים במטבח

בעיצוב מטבח חדש לרוב את רוב תשומת הלב נותנים לדברים הגדולים כמו גוון החזיתות וסוג האבן אותה נבחר למשטח העבודה, כאשר ההתלבטות היא גדולה ולשיקולים אותם אנו צריכים לעשות יש פונקציות רבות לרוב אנחנו שוכחים מהפרטים הקטנים שהופכים את המטבח לפונקציונלי, יפה ומלא באופי – מבחירת הפרזול ועד בחירת המסילה שתהיה בתוך ארון. הפרטים הקטנים הם אלו שיהפכו את המטבח שלנו למה שתמיד חלמנו עליו.

עיצוב רינת אברהם | צילום טלי דברת
עיצוב רינת אברהם | צילום טלי דברת

המטבח הוא לא הבית כולו – לא מחברים את עיצוב המטבח לשאר הבית

כאשר אנחנו מתכננים את המטבח לרוב אנחנו מתייחסים אליו כאל חלל נפרד בבית. המטבח כבר מזמן יצא מהחדר הנפרד והפך לחלק בלתי נפרד מהחלל הציבורי הפתוח של הבית כולו ולכן כאשר אתם מעצבים את המטבח שלכם התייחסו גם לחללים הציבוריים הנוספים בבית: סלון, פינת אוכל, פינת עבודה וכל הפונקציות הנמצאות בחלל הציבורי והפתוח של הבית, על ידי ההתייחסות לחללים הנוספים תוכלו ליצור עיצוב הרמוני וייחודי.

עיצוב רויטל רודצקי | צילום אורית ארנון
עיצוב רויטל רודצקי | צילום אורית ארנון

עשה זאת בעצמך – מעצבים את המטבח ללא ייעוץ

כשאתם מגיעים למעמד הזמנת המטבח מול חברת המטבחים לרוב אתם מקבלים ייעוץ ממומחה מטעם החברה, בשנים האחרונות תופעת הDIY הולכת ומשתלטת על העולם וגורמת ליותר ויותר אנשים לוותר על פגישת הייעוץ ולהחליט שאת המטבח שלהם הם הולכים לעצב לגמרי לבד. מיותר לציין שמדובר בטעות נכון? גם אם החלטתם לעצב את הבית כולו לבד לרוב המטבח הוא החלל היקר ביותר לעיצוב ובהתאם לזאת הוא גם החלל שהולך איתנו הכי הרבה שנים ללא שיפוץ. כאשר מציעים לכם פגישת ייעוץ – קחו אותה. היועצים של חברות המטבחים מעצבים ומתכננים מטבחים למחייתם ונתקלו בלא מעט תקלות וגילו לא מעט פתרונות שאתם ככל הנראה לא מודעים אליהם. זה לא בושה להיעזר בגורמים חיצוניים בעיצוב המטבח (ואם תשאלו אותנו אז בעיצוב בכלל).

עיצוב שלומי בוטנסקי
עיצוב שלומי בוטנסקי

איך אמרת שקוראים להם? – רכישת מטבח מחברה לא מוכרת

לא הרבה יודעים אבל לחברות המטבחים צריך להיות תו תקן שמשמש תעודת ביטוח למטבח. תעודת הביטוח הזאת תיתן לכם ראש שקט לגבי החומרים בהם אתם בוחרים ולגבי רמת הגימור אותה תקבלו במטבח שלכם. במידה וקיבלתם הצעת מחיר זולה משמעותית מחברה אחת לעומת חברה אחרת – בדקו האם לחברה יש תו תקן. לפעמים עדיף לשלם טיפה יותר ולוודא שהמטבח שאתם מקבלים הוא מטבח איכותי שיחזיק לאורך זמן רב ולא תצטרכו להחליפו כל כמה שנים.

עיצוב עינת ארליך | צילום טל ניסים
עיצוב עינת ארליך | צילום טל ניסים

אז אחרי שלמדתם מטעויות של אחרים, אתם יכולים לעצב את המטבח המושלם כמעט לבדכם. זכרו המטבח שלכם ימשיך אתכם לאורך שנים רבות ויהפוך לחלק בלתי נפרד מחייכם – תכננו ועצבו אותו בהתאם 🙂

אולי יעניין אותך גם...