בוחרים את הסגנון האהוב עליכם, ומוצאים את המעצב שמתאים לכם

איזה חלל תרצו לעצב?

Layer 4
חדר ילדים
Layer 5
חדר אמבטיה
Layer 6
חדר עבודה
Layer 7
מטבח
סלון
Layer 9
חדר שינה

המדריך השלם: כל קבלן והתפקיד שלו

בעולם השיפוץ והבניה ישנם בעלי מקצוע רבים אשר הקבלן עומד בראשם. אז מיהו בכלל הקבלן, מה התפקיד שלו? ואיזה סוגי קבלנים יש? קבלן הוא אדם או ארגון העוסקים בהקמה של מבנה, בשיפוץ או במתן שירות בתחום הבניה.

מכיוון שתחום הבניה הינו תחום גדול ומפותח ישנם סוגים רבים של קבלנים בעלי סוגי התמחויות שונות. יש קבלן המתמחה בחשמל, באינסטלציה, אפילו בעבודות גבס. אז איך נבחר את הקבלן המתאים ביותר עבורנו ועבור הפרויקט שלנו?

הכנו עבורכם את מדריך הקבלנים המלא שיענה לכם על כל השאלות.

 

סיווג קבלנים – מה זה אומר?

לפני שנסביר לכם על כל סוגי הקבלנים, חשוב לנו להתחיל מההתחלה – במדינת ישראל הפיקוח על ידי עבודות הקבלן נעשית בעזרת רישום קבלנים. כלומר, משרד הבינוי והשיכון יצר פנקס קבלנים רשומים ארצי המכיל את כל הקבלנים אשר קיבלו רישיון מהמשרד עצמו.

מכיוון שהעבודה מול הקבלן, לרוב נעשית באופן עצמאי והקבלן רשאי לנהל אותה מדינת ישראל החליטה לפקח על עבודות אלו בעזרת רישום קבלנים – איגוד מטעם משרד הבינוי והשיכון אשר מנהל את פנקס הקבלים הארצי ומכיל את כל הקבלנים אשר קיבלו רישיון ממשרד הבינוי והשיכון.

לכל אדם המעוניין לשכור את שירותיו של קבלן מסוים ישנה גישה ישירה לפנקס הקבלנים על מנת שיוכל לדעת האם הקבלן הוא רשום, קבלן מוכר, מה הסיווג המקצועי שלו והאם הרישיון שלו לעסוק בתחום פעיל או מוקפא.

על פי רשם הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון, קיימים 32 ענפי קבלנות המחולקים לענפים ראשיים ולענפי משנה אשר כל ענף מסווג לפי חמישה דרגות המראים על גודל היקף העבודה אותה הקבלן רשאי לבצע. הסיווג מתחיל מ1 שזהו הסיווג הנמוך ביותר ומגיע עד לסיווג 5 שזהו הסיווג הגבוהה ביותר. סיווג הקבלנים נקבע על פי ניסיון עבר של הקבלן, קורסים מקצועיים אותו הוא השלים וסוג ההתמחות של אותו קבלן.

עיצוב ליאת תמר מטרני | צילום שי אפשטיין
עיצוב ליאת תמר מטרני | צילום שי אפשטיין

חלוקת הקבלנים הראשית

קבלן מפתח וקבלן משנה

הוא למעשה 'קבלן העל' והוא אחראי על הפרויקט מתחילתו ועד סופו. בפרויקט שיפוץ או בניה יש מגוון רחב של בעלי מקצוע עם התמחויות שונות אשר על כולם מפקח קבלן המפתח.

התפקיד שלו הוא לתאם בין בעלי המקצוע השונים שלוקחים חלק בפרויקט, לפקח על העבודה שלהם, לטפל בתקלות בזמן אמת ולהעביר ללקוח את כל האינפורמציה לגבי התקדמות הפרויקט. לרוב לקבלני מפתח יש היכרות מוקדמת עם בעלי המקצוע השונים, הם יכולים להמליץ על צוות אותו הם מכירים ועליו הם סומכים.

אחד היתרונות הגדולים בעבודה מול קבלני מפתח הוא שזהו מקצוע המהוגן בחוק (וזה ההבדל בין קבלן מפתח למפקח עבודה). לא כל אחד יכול להגדיר את עצמו כקבלן זה, קבלני המפתח מגיעים עם ביטוח והפרויקט כולו עובר תחתיהם ולכן יש להם אחריות על טעויות.

בניגוד לקבלני המפתח המרכזים את כל העבודה של הקבלנים, קבלן המשנה הינו קבלן המתמחה בתחום מסוים של עבודת בניה או שיפוץ. קבלן המשנה הוא האדם המבצע בפועל את עבודות הבניה והוא כפוף לקבלני המפתח. ישנם סוגים רבים של קבלני משנה, על כולם נעבור ונסביר בכתבה הזאת.

 

כל סוגי הקבלנים

קבלן בניה

נקרא גם קבלן בניין, הוא האחראי לעבודות הבנייה בפועל. התמחות קבלן הבניין מורכבת ממספר תחומי משנה: הריסה, שלד, גבס ועוד. לרוב, קבלן הבניין משמש גם כקבלן המפתח בפרויקט ותחתיו עובדים מספר פועלים מטעמו או מספר קבלני משנה אותם הוא בחר בקפידה לביצוע העבודות בפועל. על קבלן הבניין להיות רשום בספר הקבלנים.

קבלן הריסה

הוא הקבלן שאחראי לבצע הריסת מבנים. בתחום אחריותו לבטח את אזור ההריסה, לוודא שהמקום תחום בגדרות, לפנות את פסולת הבניין ולוודא שבמהלך ההריסה לא יהיו פגיעות בתשתיות השונות כגון: מים, תקשורת, חשמל, למנוע פגעים סביבתיים ודברים העלולים לסכן את העובדים באזור ההריסה ואת האנשים הנוספים בסביבה.

קבלן שלד

אחד התפקידים החשובים ביותר בבניה הוא תכנון ובניית השלד. על כן בחירה של קבלן שלד היא חשובה ומהותית. ליקויים בשלד המבנה הינם מסוכנים ויכולים להשפיע על הפרויקט כולו גם במהלך העבודה ועליו וגם הרבה אחרי. קבלן השלד צריך לקחת בחשבון פרטים רבים המתחילים מסביבת המבנה, תכנית הבניה ומיקום הפרויקט והוא האחראי על תכנון השלד ועל בנייתו בצורה הטובה ביותר תוך שכלול כל הפרמטרים.

על קבלן השלד להיות רשום בספר הקבלנים.

קבלן גבס

עולם השיפוצים הוא תחום נרחב מאוד תחתיו יש התמחויות רבות וגדולות. תחום הגבה הוא עולם נרחב בתוכו. במסגרת עבודות שיפוץ או בניה חדשה מתבצעות בדרך כלל עבודות גבס שונות, זה יכול להיות חלוקת חללים מחדש, עיצוב בגבס ואפילו קרניזים וקישוטים נוספים הדורשים עבודה עדינה ומקצועית.

בעבר עבודות הגבס היו נכללות תחת קבלן השיפוצים אך היום קטגוריה זו נחשבת קטגוריה בפני עצמה וניתן למצוא מגוון רחב של קבלני גבס המתמחים בנישות שונות של גבס.

קבלן חשמל

תפקידו העיקרי הוא לתכנן ולהקים מערכות חשמל מורכבות במבנה חדש או בשיפוץ מבנה קיים. על מנת להבטיח כי תשתית החשמל של המבנה תיושם באופן מיטבי עליהם לעבוד בשיתוף פעולה עם שאר קבלני המשנה בפרויקט.

להבדיל מחשמלאי העוסק בתיקון מערכות חשמל, קבלן החשמל מתכנן ומיישם את מערכות אלו בשטח. דירוג רישיון העבודה של קבלן החשמל נקבע לפי ההכשרות אותן הוא עובר ולפי הדירוג ניתן לדעת אילו היקפי עבודה קבלן החשמל רשאי לבצע.

קבלן איטום

קבלן איטום הוא בעל מקצוע מוסמך ומורשה לביצוע עבודות אטימה, זיפות ובידוד במבנים. וביצוע עבודות תיקון במבנים קיימים. על קבלן האיטום לתת פתרונות למגוון רחב של בעיות כגון נזילות, דליפות, בידודים ועוד אשר המטרה הסופית שלו היא אטימה הרמטית של דליפת נוזלים למבנה. על קבלן האיטום להיות רשום בספר הקבלנים.

קבלן אינסטלציה

קבלן אינסטלציה אחראי על תכנון תשתית האינסטלציה ועל כל עבודות התיקון או השיפוץ. מתוקף הגדרתו כקבלן אינסטלציה הוא מבצע עבודות מורכבות יותר מאלו המבוצעות על ידי אינסטלטור, כגון הרכבה של מערכות אינסטלציה חדשות, עבודות תשתית ועוד…

תכנון או ביצוע לקוי של עבודות אינסטלציה עלול לעלות ביוקר לאחר שהמבנה מוכן ולכן חשוב לוודא כי העבודה נעשית על ידי קבלן מקצועי ואמין. על קבלן האינסטלציה להיות רשום בספר הקבלנים.

קבלן שיפוצים

קבלן השיפוצים הוא למעשה קבלן המפתח של עבודות השיפוץ, מעבר לביצוע העבודה הנדרשת תפקידו של קבלן השיפוצים הוא להיות אחראי על בעלי המקצוע השונים המגיעים לביצוע העבודה והוא אחראי לכל ליקוי שיתגלה בשיפוץ לאחר שיסתיים. על קבלן השיפוצים לעבוד בצמוד אל מעצבי הפנים ולהיות אחראים על עיצוב המבנה מחדש.

קבלן שירות

קבלן שירות הינו הקבלן שאחראי על מתן שירות מלא בתחום מסוים. מבעלי המקצוע הנדרשים לביצוע העבודה ועד לחומרי הגלם וכלי העבודה (להבדיל מקבלן כח אדם שאחראי רק על כח האדם המבצע ולא על חומרי הגלם).

קבלני שירות מתייחסים לכל הקבלנים בתחום שירות כלשהו המספק שירות מלא או מוצר מוגמר באמצעותו או באמצעות עובדיו למזמין השירות. קבלן שירות חייב ברישיון מטעם זרוע העבודה.

עיצוב פנים בצור יגאל נטע גוטמן
עיצוב פנים בצור יגאל נטע גוטמן

המדריך לבחירת הקבלן

איך נבחר את הקבלן המתאים ביותר עבור הפרויקט שלנו?

בחירת הקבלן לפרויקט שלכם היא אחד השלבים הראשונים בתהליך של שיפוץ או בניה והבחירה בו יכולה להשפיע רבות על מהלך העבודה ועל התוצאה הסופית. אז איך נדע שהקבלן אותו אנחנו בוחרים יכול לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר? אספנו לכם את כל הטיפים לבחירת קבלן.

אל תיסגרו עם הקבלן הראשון שנפגשתם איתו (לפחות לא לפני שתיפגשו עם קבלנים נוספים). בדקו את השטח, הכינו רשימה של קבלנים מתאימים שבהכשרתם יכולים לבצע את השירות לו אתם זקוקים. חפשו המלצות ברחבי הרשת, אל תסתפקו בהמלצה אחת ואל תתביישו לבקש מהקבלן עצמו שיחבר אתכם ללקוחות נוכחים או ללקוחות עבר שלו על מנת לשמוע חוות דעת ולראות את איכות העבודה. בדרך זו תוכלו גם לקבל המלצות וגם לראות את רמת השקיפות שלו מולכם.

אחרי שנפגשתם אם מספר קבלנים, קיבלתם המלצות, ראיתם עבודות, קיבלתם הצעות מחיר והחלטתם מי מהרשימה שלכם הוא המתאים ביותר עבור הפרויקט, ההמלצה שלנו היא שרגע לפני שאתם חותמים איתו על חוזה אל תוותרו על משא ומתן לגבי המחיר. מעבר לכך שבמידה שהמשא ומתן יוכל לחסוך לכם כסף רב, בצורה זו תוכלו לראות כמה הקבלן שלכם משתף איתכם פעולה ועל התקשורת שלו מולכם. התקשורת בינכם היא פרמטר חשוב ביותר בבחירת הקבלן וכל בעל מקצוע אחר.

אחרי שביצעתם משא ומתן על הצעת המחיר והחלטתם להמשיך עם בעל המקצוע, קבעו לוחות זמנים. וודאו שיש תאריך מסוים להשלמת העבודה, השתדלו לא לבחור בקבלן שלא מוכן להתחייב לתאריך מסוים ובנוסף קבעו את מועדי התשלומים. לא מומלץ לשלם את התשלום במלואו בפעם אחת, מומלץ לחלק את התשלומים למהלך העבודה עם יתרה שתשולם לקבלן עם סיום הפרויקט.

הטיפ האחרון שאנחנו יכולים לתת לכם הוא להגן את ההסכם שלכם בכתב. חתימה עם הסכם/ חוזה עבודה היא משהו שאנחנו ממליצים לא לוותר עליו. ההסכם יכול להגן גם עליכם וגם על בעל המקצוע.

עיצוב פנים דקלה גלזר | צילום שירן כרמל

עוד במגזין:

סולחים לכם: טעויות בעיצוב חדר הילדים – לכתבה המלאה לחצו כאן

באנו חושך לגרש: תכנון תאורה במטבח – לכתבה המלאה לחצו כאן

לישון על זה: איך לעצב חדר שינה מודרני – לכתבה המלאה לחצו כאן

פתרונות אחסון לסלון: נסתר או גלוי, פרקטי ומעוצב – לכתבה המלאה לחצו כאן

אחרי שהבנו שבחירת הקבלן היא אחד השלבים המשמעותיים ביותר בבניה או בשיפוץ, וזה בכלל לא משנה מה סוג הפרויקט שלכם. חשוב שתבחרו בבעל מקצוע עם ניסיון ומקצועיות שיוכל לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר. ואנחנו בטוחים שאם תעקבו אחרי הטיפים בכתבה הזאת תמצאו במהרה את הקבלן המתאים ביותר עבורכם.

למגזין WALLS לעיצוב הבית – לחצו כאן

אולי יעניין אותך גם...