בוחרים את הסגנון האהוב עליכם, ומוצאים את המעצב שמתאים לכם

איזה חלל תרצו לעצב?

Layer 4
חדר ילדים
Layer 5
חדר אמבטיה
Layer 6
חדר עבודה
Layer 7
מטבח
סלון
Layer 9
חדר שינה

לארוז, לגזור ולשמור: המדריך לעיצוב דירה חדשה

אז הגיע הרגע, מה? גם אתם עוברים דירה, וההכנות הקדחתניות בעיצומן. זה בדיוק הזמן, יותר מכל זמן אחר, לחשוב על עיצוב הבית החדש – כדי להיכנס אליו לאחר שהגשמתם את כל החלומות העיצוביים שלכם, ושדרגתם את חוויית המגורים. אגב, עיצוב הבית החדש מתאים בכל מצב, גם אם אתם עוברים לנכס יוקרתי יותר, וגם אם נאלצתם להצטמצם. כך או כך, עומד לרשותכם בית חדש שממתין בזרועות פתוחות.

נצלו זאת כדי להשקיע בו מעט (או הרבה מאוד) מחשבה. נכון, מעבר דירה בפני עצמו הוא כאב ראש לא קטן, ואתם בוודאי חושבים לעצמכם: 'עכשיו גם להתעסק בעיצוב?' אז ראשית, מדובר במאמץ נוסף לא גדול במיוחד, אם עושים זאת נכון; ושנית, אתם כל כך תודו לעצמכם בסוף התהליך, עד שלא תבינו איך חשבתם לוותר על כך. אז הינה כמה טיפים חשובים שאספנו, ויעשו לכם סדר בבלאגן:

התכנון מעל לכול

לפני הכול, אם החלטתם להקשיב לנו (ובצדק!) – תכננו: חשבו מהו הקו העיצובי שתרצו בבית החדש, הבינו מהו התקציב שעומד לרשותכם, התחשבו בממדי הדירה החדשה לעומת הדירה הישנה ועוד. כאשר אתם מתכננים את המהלך אתם למעשה יוצרים לו מסגרת מתאימה. כך התהליך כולו יהיה פשוט יותר ולמעשה ייעשה 'לצד' המעבר עצמו, במינימום הפרעה.

עיצוב דיקלה מנחם | צילום הגר דופלט
עיצוב דיקלה מנחם | צילום הגר דופלט

תכנון נכון מתחיל דווקא בתאורה

אחד הטיפים החשובים של כל מעצב פנים באשר הוא יהיה כזה: כשאתם נכנסים לבית חדש, לפני הכול, תכננו את מערך התאורה בבית. התכנון הזה, כאשר הבית ריק יחסית, יחסוך לכם אינספור כאבי ראש בהמשך – כאלו שצצים תמיד בזמן מעבר. למעשה, על ידי תכנון התאורה כחלק מתהליך העיצוב, תסירו מהדרך את רוב המכשולים שהיו מעסיקים אתכם עם הכניסה לדירה החדשה.

עיצוב אורלי הורוביץ | צילום שרון צרפתי
עיצוב אורלי הורוביץ | צילום שרון צרפתי

שמרו על האלמנטים שמשקפים אתכם. גם על הפריטים האהובים

הנטייה בעת מעבר לדירה חדשה היא לשכוח את כל מה שהיה מאחור – ולהתחיל מחדש. זה לא בהכרח נכון: ישנם בוודאי אלמנטים שונים שהתחברתם אליהם מאוד בדירה הישנה, פריטים שמבחינתכם 'עשו את החלל' או קבעו את אופיו של הבית כולו. אל תחששו לשמור אותם ולהביא אותם איתכם לבית החדש, ואל תמהרו לזרוק ולגנוז. אתם עוד תגלו שהם מתאימים בצורה מושלמת לעיצוב החדש.

עיצוב רוני שני פלדשטיין | צילום אורית ארנון
עיצוב רוני שני פלדשטיין | צילום אורית ארנון

אך אם יש דברים שתמיד רציתם לשנות – זה הזמן

מנגד, מעבר לדירה חדשה הוא הזמן להיפטר מהדברים שלא אהבתם בדירה הישנה, ולשכוח מהם. אם דלתות הפנים בדירה ההיא שברו לטעמכם את האופי של הדירה, השקיעו בהן בבית החדש; אם סגנון העיצוב של חדר האמבט 'הציק לכם בעין', השקיעו בחלל הזה לפני המעבר לנכס. הדברים הקטנים הללו הם אלו שמעניקים בסופו של דבר את התחושה הטובה.

עיצוב דני בן שמעון | צילום מאור מויאל
עיצוב דני בן שמעון | צילום מאור מויאל

נסו לרענן

המעבר לדירה החדשה הוא, כמובן, גם זמן טוב לריענון מתבקש: אם הסלון שלכם מיושן מעט, תוכלו לחדש אותו בעזרת ריהוט חדש, או אפילו בתוספת כמה אקססוריז חדשים; אם תמיד רציתם להכניס קצת צבע לבית שלכם, צביעה מיוחדת או הוספת תמונות צבעוניות יעשו את העבודה היטב. זכרו: הרענון הזה יוסיף לתחושה החדשה, לפתיחת הדף החדש, שמביא עימו המעבר.

עיצוב רוית רוד | צילום אורית אלפסי
עיצוב רוית רוד | צילום אורית אלפסי

גם 'שנמוך' יכול להיראות אחרת

מעבר דירה נתפס כמעט באופן גורף כחוויה מחדשת, משדרגת, משפרת. אלא שלעיתים מעבר דירה נעשה מצורך, ודווקא כולל הרעה בתנאים, 'נשמוך': מעבר לדירה קטנה יותר, לעיר מרוחקת יותר ועוד. כאן העיצוב יכול לתרום יותר מכול לתחושה החיובית: אם תשקיעו תשומת לב בעניין הזה, תוכלו ליצור לעצמכם דירה מקסימה, טובה לא פחות – ואולי אף יותר – מהקודמת, וכך להשכיח (במשהו לפחות) את תחושת השנמוך המציקה.

עיצוב עופרי דרור | צילום דור נבו
עיצוב עופרי דרור | צילום דור נבו

פנקו את עצמכם

נכון, מעבר דירה בפני עצמו הוא דבר יקר, עול כלכלי לא קטן – בעיקר אם אתם עוברים לדירה גדולה יותר ויוקרתית יותר. ובכל זאת, אם אתם יכולים לאפשר לעצמכם (הכול במסגרת התקציב שנקבעה, כמובן), פנקו את עצמכם במשהו מיוחד שיהווה מתנה רשמית ראשונה לחנוכת הבית: ספה חדשה, גוף תאורה מרשים במטבח, ארון בגדים חדיש ועוד. פריט אחד, שיכול לתרום הרבה מאוד לתחושה הכללית שלכם.

עיצוב טוביה פנפיל | צילום שירן כרמל
עיצוב טוביה פנפיל | צילום שירן כרמל

 

אחסון חכם הוא המפתח

נושא האחסון הוא עניין חשוב ומרכזי בכל עבודת עיצוב – בטח ובטח בדירה חדשה. לא רק שהוא יכול להבטיח לכם סדר וארגון יומיומי, שאולי לא היו קיימים בדירה הקודמת, הוא גם יכול לסייע לכם רבות בעבודות האריזה והפריקה. כאשר הדברים מתוכננים ומסודרים מראש, במסגרת תוכנית העיצוב, קל יותר לדעת מה מתאים לאיזה מקום, ולהפוך את המעבר למהיר וקל יותר. לאחר שתתמקמו, החיים שלכם פשוט יהיו קלים יותר.

עיצוב שירה רוזנפלד גליל | צילום גדי יוסף
עיצוב שירה רוזנפלד גליל | צילום גדי יוסף

…ולא לשכוח משהו מהירוק הירוק הזה

אחת הדרכים להרגיש בבית, בסביבה נעימה ואופטימית, היא הוספת צמחייה. אם היו לכם צמחים רבים בדירה הקודמת, אל תוותרו עליהם וקחו אותם איתכם (ואולי הוסיפו עד עציץ אחד או שניים שתמיד רציתם…); אם הדירה הקודמת לא הייתה שופעת בצמחייה, זו הזדמנות נפלאה לפתוח דף ירוק חדש – ואף להחליט שאת רוב התקציב שלכם תשקיעו באלמנט הזה. גם כאן, אתם רק תודו לעצמכם.

עיצוב לירון אוטמזגין | צילום שי אפשטיין
עיצוב לירון אוטמזגין | צילום שי אפשטיין

אז כמה יעלה לי לעצב דירה חדשה?

מעבר דירה, כאמור, גורר אחריו עלויות שונות. ההובלה, האריזות, הדברים החדשים שנרצה להוסיף לדירה – כל אלו יסתכמו בכמה מאות שקלים, ובקלות יגיעו גם לאלפים אחדים. כשמוסיפים לזה את עיצוב הדירה החדשה, העלויות גדלות כמובן – אבל זה לא צריך להגיע לרמה של 'אסון כלכלי'.

עיצוב מרב רם | צילום עדי זלק-וינר
עיצוב מרב רם | צילום עדי זלק-וינר

כפי שציינו קודם לכן, הכול עניין של תכנון והגדרת מסגרת תקציבית. יש כאלו שיכולים להרשות לעצמם החלפה של מערכת הריהוט, תוספת של שלל אלמנטים ועוד, או אפילו שכירת מעצבי פנים שיבצעו את התכנון עבורם. מהלכים כאלו יסתכמו בפני עצמם בכמה אלפי שקלים. אך אם מעבר הדירה עצמו מכביד עליכם כלכלית, גם השקעה בצביעה עצמית ובצמחייה בלבד תשדרג את מראה הנכס – ובהשקעה של מאות שקלים בלבד. צאו לדרך, ומעבר נעים!

אולי יעניין אותך גם...