בוחרים את הסגנון האהוב עליכם, ומוצאים את המעצב שמתאים לכם

איזה חלל תרצו לעצב?

Layer 4
חדר ילדים
Layer 5
חדר אמבטיה
Layer 6
חדר עבודה
Layer 7
מטבח
סלון
Layer 9
חדר שינה

הסתיו מזמין אתכם להאיר את הבית: על תכנון תאורה נכון

האור הוא אחד הדברים שכולנו – מגדול עד קטן, מהאדם ועד לפרח הקטן – נוהרים אליו. לא במקרה מושם בשנים האחרונות דגש על הכנסת האור הטבעי פנימה בעת עבודת עיצוב הבית: התחושה שאור השמש מעניק לנו משובבת נפש, משמחת, מפיחה רוח חיים. אבל גם אור השמש הוא משאב מוגבל, ולפעמים נזדקק ל'תגבורת' כדי ליצור תנאי תאורה הולמים בבית. תכנון נכון של התאורה הוא התשובה לכך, ובימים אלו – ימי הסתיו והשתנות תנאי התאורה בחוץ – נראה שזהו הזמן המתאים ביותר לכך.

תכנון תאורה הוא לא דבר של מה בכך. למעשה, היום עיצוב הפנים מעניק לו חשיבות עצומה, וברור למה: כאשר התאורה מתוכננת כראוי, כל הבית נראה אחרת. כאשר התאורה חסרה, לא מותאמת לאופי ההתנהלות שלנו בבית, זה יורגש מייד.

ההמלצה היא לתכנן את תאורת הבית בשלבים המוקדמים ביותר האפשריים. אם מדובר בבית חדש, רצוי לעשות זאת עוד בשלבי התכנון, בעזרת אדריכל מומחה או אנשי עיצוב פנים; אם מדובר בבית קיים, חשוב לכלול את ענייני התאורה בכל שלב משלבי העיצוב, כדי לאפשר יצירת סביבה מוארת בצורה חכמה.

 

תנו לכל חלל את תשומת הלב הדרושה לו

המטרה בתכנון תאורה היא להתאים את אופייה לאופי שלכם, ולא פחות חשוב מזה – להתאים אותה לתנאי הסביבה. לכן דווקא הסתיו, עונת המעבר שבה הימים הולכים ומתקצרים והלילות הולכים ומתארכים, יכולה להיות מדד טוב עבורכם: אם נראה שהבית מוצל או אפלולי משהו בימים אלו, הוא כנראה זקוק לארסנל גדול יחסית של גופי תאורה, ובעוצמה יפה; אם גם בזמנים אלו הבית מואר היטב, השימוש בגופי תאורה צריך להיות מינימלי יותר.

מעל לכול, תכנון תאורה מתחיל בהנחה הבסיסית והחשובה, לפיה תאורה שמתאימה לחלל אחד לא תתאים בהכרח לחלל אחר: תכנון התאורה במטבח יהיה שונה מתכנון התאורה בסלון, ותכנון התאורה בחדר השינה בהכרח ייראה אחרת מתכנון התאורה בחדר האמבט. גם למקומו של כל חלל בבית (בטח כשהתאורה החיצונית הולכת ופוחתת) יש השפעה על כך.

הינה כמה דגשים חשובים על כל חלל:

תכנון תאורה נכון בסלון

גם הסלון, כאחד החללים הגדולים בבית בדרך כלל, זקוק לפיזור נכון של התאורה בעזרת גוף תאורה אחד מרכזי. עם זאת, בניגוד למטבח, כאן התאורה לא צריכה להיות פונקציונלית ובהירה, אלא דווקא חמימה יותר, צהובה, כזו שמפיצות נורות הליבון למשל. גוף התאורה המרכזי לא חייב להיות צמוד תקרה, אך חשוב מאוד להקפיד כאן על התאמתו לממדי החלל, שכן גוף תאורה גדול המשתלשל מתקרה נמוכה עשוי להפריע מאוד בהתנהלות היומיומית. כמו כן, בחללים ציבוריים רבים ישנן לא פעם פינות אינטימיות יחסית, כמו פינת קריאה – מומלץ להוסיף להן גוף תאורה משלהן, גם כן בעל תאורה חמימה.

עיצוב איריס סוכר | צילום אורן עמוס
עיצוב איריס סוכר | צילום אורן עמוס

תכנון תאורה נכון במטבח

ככלל, תאורת המבטח צריכה להיות פונקציונלית, מפוזרת ככל האפשר ומספיק חזקה כדי שתאפשר מינימום מאמץ של העיניים. לרוב המטבח יכלול גוף תאורה גדול צמוד תקרה, שיציע את הפיזור האולטימטיבי בכל החלל, בתוספת גופי תאורה ספציפיים למקומות נדרשים, לדוגמה – מעל משטח העבודה, מעל לאי (אם יש כזה) ואפילו בתוך הארונות והמגירות, כתאורה אוטומטית שנדלקת בעת פתיחתם. במטבח מומלץ להשתמש בתאורת לד בהירה יחסית, אשר נחשבת גם חסכונית למדי.

עיצוב סטודיו ניצן קופרארד רז | צילום אורית ארנון
עיצוב סטודיו ניצן קופרארד רז | צילום אורית ארנון

תכנון תאורה נכון בפינת האוכל

בבתים רבים פינת האוכל מהווה חלק מהסלון או מהמטבח, אך אין זה אומר שהיא לא זקוקה לתאורה משלה. למעשה, כיום פינות אוכל רבות מעוצבות כך שגוף התאורה הוא אחד האלמנטים העיצוביים המרכזיים בסביבתה. באזור זה מספיק גוף תאורה אחד, שגודלו ומספר הנורות בו תלוי כמובן במספר הסועדים הנוהגים להיאסף סביב השולחן. גם כאן תאורה חמימה, 'צהובה', שמציעה פיזור אור נעים ואחיד, תהיה המתאימה ביותר.

עיצוב שירה רוזנפלד גליל | צילום גדי יוסף
עיצוב שירה רוזנפלד גליל | צילום גדי יוסף

תכנון תאורה נכון בחדר השינה

חדר השינה – בין אם זהו חדר ההורים או חדר הילדים – הוא מהבודדים בבית שלא מחייבים תאורה מרכזית משמעותית. בבתים שמתאפיינים באור שמש טבעי רב, ניתן אפילו לוותר עליה לחלוטין, גם בימי הסתיו והחורף החשוכים יותר, אך אם בכל זאת חשובה לכם תאורה מרכזית, מספיק שתהיה מינימלית ופשוטה. באזור המיטה, עם זאת, כדאי להוסיף גופי תאורה קטנים יותר וממוקדים, לטובת קריאה או שיחה נעימה. אור רך באזור השינה (תאורת לדים מאחורי ראש המיטה למשל) יכול להוסיף רבות למראה החדר, ואצל ילדים קטנים אף לשמש כתאורה מרגיעה כתחליף למנורת הלילה המפורסמת.

עיצוב דלית ונגרובסקי | צילום אלעד גונן
עיצוב דלית ונגרובסקי | צילום אלעד גונן

תכנון תאורה נכון בחדר האמבט

את תכנון תאורת חדר האמבט אפשר לחלק לשניים: התאורה המרכזית, ותאורת המראה. התאורה המרכזית יכולה להיות חזקה ומפוזרת, בעיקר כאשר תאורת המראה אינה משמעותית, או עדינה יותר ורכה, כאשר בוקע די אור מסביבת המראה (לרוב בעזרת ספוטים של מנורות לד קטנות). כך או כך, חשוב לשמור כאן על שני עקרונות: האחד – להקפיד על תאורה חמימה למדי ולא מסנוורת; השני – לוודא שכל גופי התאורה מותאמים לסביבת החדר הייחודית, הלחה ואף הרטובה לעיתים.

עיצוב לירז בוקעי | צילום שירן כרמל
עיצוב לירז בוקעי | צילום שירן כרמל

איך נעשה זאת נכון?

כאמור, תכנון תאורה נכון צריך להתחיל כמה שיותר מוקדם – בין אם מדובר בתהליך עיצוב של בית חדש, ובין אם בעבודה בבית קיים. יש להתאים את התאורה לכל חלל בהתאם למאפייניו ולפעילות הנעשית בו, וגם לשים לב ל'צבעי' התאורה ולעוצמות.

עוצמת האור של גופי תאורה נמדדת ביחידות LUX: מטבחים, שולחן כתיבה ושאר אזורים שדורשים מבט ממוקד ומדויק, דורשים תאורה בעוצמות של LUX300–400; הסלון, פינת האוכל והחדרים יכולים להסתפק בעוצמה של 150LUX ולעיתים גם מעט פחות מזה. הקפדה על אלו תאפשר לכם לתכנן בצורה הנכונה ביותר עבורכם את התאורה בכל רחבי הבית.

אולי יעניין אותך גם...